torsdag 1 augusti 2013

Salomon S-LAB XT 6

Här kommer en liten recension efter ett första test pass med de nya XT 6 dojorna. Sprang i går morse en 25 km runda med bl.a. ett varv på Black River Run banan för att testa många olika typer av underlag, allt från tekniska stigar och berghällar, via motionsspår och grusvägar till asfalt. Det hade dessutom regnat på natten så det var blött men inte direkt lerigt.

Kort och gott kan man säga att det blir högsta betyg, XT 6 passar mig perfekt för de behov jag har just nu med UTMB om 29 dagar. Sitter perfekt på foten och ger en skön och smidig löpkänsla, ändå har den bra dämpning för ett klara ett lopp i bergen på nästan 17 mil även när löpsteget blir "tungt". Salomon har lättare och smidigare skor i sin Sense serie, men det är inget jag vågar satsa på för ett så pass långt lopp. 330 gram tycker jag är OK låg vikt för en så pass dämpad och skyddande sko.

Jag har under senaste året kört alla mina trail pass i 2 par av den äldre varianten, XT 4. Använde även XT 4 under Trail Ticino förra sommaren. Den har hela tiden varit en favorit och XT 6'an lär bli det ännu mera. Mycket är lika, men det är detaljerna som gör det och de få saker jag hade synpunkter på med XT 4'an har man nu löst på ett bra sätt.

Yttersulan på XT 4'an var gjord av ett aningen för hårt material, det gjorde att det kändes lite som att skon klampade när man sprang på asfalt, speciellt när det var kallt. På XT 6 är det ett mjukare material i yttersulan, det gjorde löpkänslan på asfalt klart bättre, skulle tro att det blir bättre även i minusgrader. De små dubbarna är lite större nu för bättre grepp i lite slirigt underlag.

En annan detalj på yttersulan är de tre spåren under klacken. Spåren var väldigt djupa i den gamla skon, det gjorde att det fastnade mycket skit där och ofta nöp spåren fast stenar som man fick pilla bort. På XT 6 är spåren grundare och har snedfasade kanter så inget kan fastna.
Jämför spåren i "klacken" på XT 4 mot XT 6
och det är inte mycket som sulan i 4'an slitits trots att den "gått" 120 mil.
Den största förbättring är däremot på insidan, något Salomon kallar ENDOFIT och beskriver som "an internal fit sleeve designed to hug the foot in exactly the right places and improve feedback and footwrapping". En riktigt bra beskrivning, det var precis så det kändes, skon satt perfekt och stadigt på foten, foten rörde sig inte i skon oavsett terräng och eventuella snedsteg ändå kändes den inte trång. Har alltid haft svårt att hitta skor som ger tillräcklig plats åt tårna utan att de blir för stora mitt på, ofta har foten kunnat vrida sig lite men irriterande i skon, det hände inte nu. En perfekt lösning på det problemet och en klar höjning av löpkänslan på ojämnt underlag.

Enda nackdelen är att skon är lite trång att få på, både plös och ENDOFIT är fast insydda så det är lite trångt att trä i foten, men när den är på plats blir det skön löpkänsla. Att båda är fast insydda är ju en design lösning som dels hindrar skräp att komma in i skon och dels bidrar till att skon sitter stadigt.
Svårt att fånga ENDOFIT på bild, men det är som en bred resår
som sluter tätt runt mellanfoten.
Det var bra grepp och skön känsla på alla underlag, det enda som var lite halkigt var på de riktigt blöta berghällarna, men där är det inte mycket som biter.

Det finns en "Softground" variant på skon också med grövre mönster på yttersulan för bättre fäste i lera och mjuka underlag, men skon med "normal-sulan" jag köpt passar bättre på de blandade underlag det lär bli på UTMB.

Några pass till i skorna de närmaste veckorna blir det, sen får dom visa vad dom går för i skarp läge när starten går från torget i Chamonix.

1 kommentar:

  1. Hej Bosse!
    Hittade din blogg som jag läst med stort intresse!

    Är på jakt efter nya terrängdojor och har liksom du länge kört med S-LAB XT4 (eller 3 kanske).
    Jag är 44 år, 85kg tung, 195 cm lång, springer just nu 4-6 mil per vecka. Kommer att springa Lidingöloppet snart, marathon nästa år, har sprungit ett antal halvmaror men brinner nog ändå mest för terränglopp och är sugen på att börja med ultror.

    Har mkt efter din recension nog slutligen bestämt mig för att fortsätta med XT6, den vanliga modellen. Problemet är att den verkar helt slut i min storlek (46). Softgroundmodellen finns kvar men jag är tveksam om jag kommer ha nytta av det kraftiga mönstret. Jag springer allra mest i lättare terräng blandat med grusvägar och lite asfalt. Jag inbillar mig att Softground är overkill på det underlaget. Jag har även mkt klipphällar också hemma som jag springer på en hel del. Många verkar klaga på att Salomon är hala på det underlaget men jag upplever inte att det varit nåt stort problem. Å andra sidan väljer jag kanske andra stigar när det är väldigt blött.

    Har du nån åsikt om de olika sulorna? Använder du som det verkar på bloggen fortfarande bara "vanliga" modellen eller har du nåt grövre när du springer i bergen eller annan terräng?

    Alternativet till XT6 är den lättare Sense Ultra. Är dock osäker på hur mina fötter o ben kommer att reagera på det lägre droppet och mindre(?) dämpning. Har du nån erfarenhet av den skon?

    MVH Tobias, Bua Halland

    SvaraRadera