torsdag 24 oktober 2013

Great Lakeland 3 day

...eller GL3D som det också kallas, alla lopp måste ha sin förkortning nu för tiden.
Bild från förra årets lopp (från GL3d hemsidan photo: Simon Caldwell)
En helg i början av maj blir det premiär för en ny typ av lopp för min del, ett Mountain Marathon i Lake District i nordvästra England. Jag har funderat på liknande lopp sedan länge, egentligen innan jag började med riktigt långa lopp, när jag "bara" höll på med orientering. Det är långa banor, flera dagar och grövre orientering i bergsterräng som gäller. 

Har inte blivit av förut, men inför nästa år funderade jag på något flerdagarslopp och när jag samma dag för ett par veckor sedan fick veta att Henrik Ortman skall dit och Niklas Holmström från Torshälla troligen också skall dit kändes det som ett tecken. Ett lopp man inte hört talas om innan och plötsligt skall två man känner dit, kanske är det dags att pröva Mountain Marathon nu? Dessutom passar loppet in i planen inför 2015, kan få ribban att ligga lite stadigare då.

Har blivit lite funderade om planeringen inför nästa år men nu är det anmält och klart. Vi blir troligen 3 från VLK (Henrik är med i klubben nu) eftersom Kerstin vill med och springa ett flerdagars lopp. Plötsligt dyker det upp 4 från Mälardalen bland 200 britter i det starkt begränsade startfältet.

Vad är det då som väntar oss? Det blir ca 45 km fågelvägen per dag i bergen, ingen utmärkt bana utan grov orientering via ett fåtal check points. Självförsörjande på allt under de 3 dagarna, mat, tält, sovsäck, kök, ombyten etc. Enda hjälpen är att man i detta lopp slipper bära med sig allt, man får en starkt begränsad packning transporterad mellan övernattnings camperna.

Nu blir det till att planerna lite packning, inte bara löpryggan under dagarna utan också en vattentät säck med det som behövs för 3 dygn i brittiska berg. Det är ju inte alltid så torrt i England har jag hört.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar